במקום לגדול – לשפר – המבשר טור מס’ 27

השבוע קיבלתי טלפון מלקוח לשעבר. מדובר באדם מקצועי מאד, שעוסק בתחום התוכן והמדיה. לאחרונה, הוא סיפר, יש יותר פניות להפקת פרויקטים, אבל הוא לא יכול לקבל אותן כי הוא לא עומד בקצב העבודה. כיוון שממילא הכנסתו לא מספקת עבורו, אולי יש כאן הזדמנות להגדיל את העסק – ולהרוויח סוף סוף כמו שהוא רוצה. איך? על ידי הכנסת קבלני משנה שיבצעו את העבודה, בעוד הוא יפקח עליה מלמעלה ויתן את המגע הסופי של האיכות שהוא יודע לתת.

עד כאן נשמע לא רע. הבעיה מתחילה כשיורדים לפרטים. כמה יקבלו קבלני המשנה? האם המרווח שישאר בידיו, כמפיק וכאחראי על האיכות, אכן יהיה מספיק כדאי כדי לוותר על ההכנסה שיש לו היום – מביצוע העבודה בעצמו? ומה האתגרים שאיתם יצטרך להתמודד אם ינהל עסק גדול יותר? מה עם ניהול של קבלני משנה (זה לא כמו ניהול עובדים, אבל זה בהחלט דורש ניהול), זרימת העבודה מאחד לשני, אחריות על התפר בין קבלן לקבלן ועוד? כל אלו הם אתגרים שצריך לתת עליהם את הדעת, כאשר חושבים לגדול.

בעצם, אותו לקוח יהפוך את עצמו מיוצר תוכן – למנהל. האם זה מה שאתה באמת רוצה? שאלתי אותו. האם הכשרון שלך הוא בתחום הניהול – או דווקא בתחום יצירת התוכן? כאדם שעסק בתחומי תוכן כל חייו, ואפשר אפילו לומר שהוא לא רק טכנאי בתחומים האלו אלא ממש אמן, התשובה היתה ברורה מאליה. ואם כך, המשכתי לשאול, האם נראה סביר שאת הכסף שלא הצלחת לבקש בתחום שאתה מצטיין בו, תקבל בתחום שאין לך בו כל הבנה? לי זה לא נראה סביר.

מה שהיה כאן בעצם הוא סוג של דמיון שתופס רבים מאיתנו. כאשר לא מצליחים להגיע לרווחיות בעסק קטן, חושבים שגידול בעסק יפתור את הבעיה. בדרך כלל זה הפוך. עסק שהפסיד בקטן, כשיגדל – יפסיד בגדול. הפתרון טמון במיצוי הנתונים שלך עד הסוף, כך שתרוויח גם מעסק קטן, וכשהעסק עצמו רווחי ורק נשאר להגדיל את הפעילות באותה הצורה – זה יהיה הזמן לגדול. וגם אז, עם הרבה אחריות והבנה של משמעות הגידול ומה הוא דורש מעבר לסתם לעשות שוב את אותו הדבר.

במקרה של אותו יוצר תוכן, המפתח היה לחפש אחד מהשניים: או לקצר את משך הזמן של עבודה על כל פרויקט בלי להגדיל את העלויות שלו, או למצוא את הדרך לקבל יותר על כל פרויקט באמצעות הגדלת הערך ללקוחות. בקיצור, שללקוחות יהיה כדאי לשלם לו יותר. אז יהיה שם מספיק “בשר” גם בשביל קבלני משנה, והוא יוכל להחליט אם הוא רוצה להעביר חלק מהעבודה החוצה או להשאיר הכל אצלו, לפי העניין. אבל כל עוד שאין רווחיות בסיסית בעסק הקטן – הגדילה לא תפתור את הבעיה.

ועוד משהו ששייך לכאן: אל תנסה להיות מי שאתה לא. אם אתה אמן – נסה למקסם את זה. אם אתה מנהל – לך על זה. אבל אם אתה מנהל ותנסה לעשות כסף מלהיות אמן, או אמן ותנסה לעשות כסף מניהול, בדרך כלל המציאות תטפח על פניך בהקדם. את השיפורים כדאי לחפש כך שיגרמו לך לעשות יותר ממה שאתה אוהב ויודע, ופחות ממה שאתה לא כל כך מבין בו.

אז לכו לבדוק, מה אתם יכולים לשפר בעסק שלכם השבוע?  בהצלחה!!