ליווי עסקי? יהודי-חסידי?

הרבה פעמים שואלים אותי – מה בעצם אתה עושה? ומה זה ליווי עסקי בכלל? ועוד יותר – מה זה ליווי עסקי יהודי, או חסידי? איך זה קשור אחד לשני? וגם ברמה היותר פרקטית – למי זה מתאים? ומה מקבלים שם?

כאן אנסה להשיב בקצרה על השאלות האלו. קריאה נעימה!

מה זה ליווי עסקי? ומה ההבדל בין ליווי לייעוץ עסקי?

שאלה מצוינת!

ליווי עסקי  כולל גם יעוץ עסקי, אבל הוא כולל גם שלב אחד נוסף – ליווי והטמעה של התהליכים.

אפשר להיות “עייצעס גיבער” – נותן עצות. זה לא כל כך קשה. קצת יותר קשה לאבחן נכון, אילו עצות הן העצות המתאימות לבעל עסק ספציפי, בנקודת הזמן והמקום שבהן הוא נמצא כעת.

אבל גם אחרי שקיבלת את העצות הנכונות מהאנשים הנכונים, האם תצליח ליישם אותן?

כאן נכנס הליווי העסקי. המלווה העסקי לא רק נותן עצות והולך, אלא נשאר אתך לכל התהליך של יישום העצות והרעיונות בשטח. מה עבד ומה לא, למה זה עבד או למה זה לא עבד, מה צריך לשנות ואיך לדאוג לכך שבתוך כל העומס שבעל העסק נתון בו – הוא ימצא את הזמן ואת הדרך להשקיע בדברים הנכונים שיקדמו אותו הלאה, לשלב הבא של העסק.

מה זה ליווי עסקי יהודי?

אפשר לתת לכותרת הזו הרבה פרשנויות.  אנסה לתת כאן את הפרשנות שלי:

קודם כל, בתוך היהדות – הליווי העסקי שאני נותן נשען על תורת החסידות,כפי שלמדתי מרבותי, ובעיקר הרב יצחק גינזבורג שליט”א ותלמידיו.

אבל זו עדיין רק עוד כותרת. עדיין נשאלת השאלה מה זה אומר? מה התוכן של זה?

עבורי, ליווי עסקי ברוח החסידות מתמקד בארבעה עקרונות:

א. אמונה ובטחון

הנוכחות של רבש”ע בחיינו היא נקודה חשובה מאד לכל יהודי מאמין. האם אנחנו מצליחים להנכיח אותו גם בעסק שלנו? האם הוא קיים כשאנו מנהלים משא ומתן, מתכננים את השנה הקרובה, מוכרים ומשווקים, חושבים לאן אנחנו רוצים להגיע ומדוע?

באופן כללי, ניתן לחלק זאת לשני חלקים: האם ה’ נוכח באופן מודע במחשבותינו כשאנו מתייחסים לזולת בעולם העסקי, והאם ה’ נוכח בהן באופן מודע כשאנו חושבים איך אנחנו רוצים לחיות בעצמנו.

אני מאמין, ורואה זאת מדי יום ביומו, שכאשר אותם עקרונות שאנו מאמינים בהם בחיי היום יום שלנו בבית מיושמים גם בעולם העסקים – העסק שלנו נהיה מתאים יותר עבורנו, שמח לנו יותר להיות בו ולקדם אותו, ולכן אנו גם מצליחים בכך הרבה יותר.

מתחת לאמונה, שמביאה את ה’ להיות נוכח בעבודה שלנו באופן פשוט, יש גם את הבטחון שה’ ישרה במעשי ידינו ["הבטחון הפעיל", שנותן כח להתקדם ולעשות], ואת הבטחון ש”הכל לטובה”, גם אם אנחנו לא רואים זאת כרגע ["הבטחון הסביל", שנותן כח להתמודד עם המציאות שלא הולכת כמו שאנחנו רוצים]. האיזון בין הכוחות האלו מאפשר להיות יזם פעיל ופורץ, בלי לאבד את היציבות ואת שיקול הדעת.

ב. עסקים עושים עם חברים

מכירים את האימרה המפורסמת – לא עושים עסקים עם משפחה וחברים? לפי התורה, זו לא אימרה כל כך מוצלחת. איך אני יודע? כי לפי תורתנו הקדושה יש מצווה “ואהבת לרעך כמוך”, וכדאמרי אינשי – כל ישראל חברים, ואפילו כל ישראל אחים. כלומר, כל הלקוחות שלי הם באופן עקרוני חברים. לפעמים יותר, לפעמים פחות, אבל זו הגישה הבסיסית. כך ראוי לנהוג כלפיהם.

אפשר להתייחס לכך כאל אמירה לא מחייבת, ואפשר להתייחס לכך כאל עקרון מנחה בחיים. ככל עקרון, יש פער בין העקרונות לבין המציאות. אבל כאשר זה עקרון מנחה עבורי, אני משתדל לצמצם את הפער ולעבוד לפי העקרון כמיטב יכולתי.

האם זה מעשי? – אחד ה”גורואים” של ההתעשרות בארה”ב, רוברט קיוסאקי [מחבר הספר: אבא עשיר אבא עני], טוען שהמשפט הרווח “לא עושים עסקים עם חברים” הוא משפט שרווח רק בחוגי העניים. העשירים עושים עסקים בעיקר עם חברים ומשפחה. אם תתבוננו בעולם העסקים בישראל, תגלו שזה נכון. כעת נשאר לכם להחליט באיזה צד של המטבע אתם נמצאים.

איך אפשר ליישם זאת? יש הרבה מה לומר על כך, אבל רק בכמה מילים:

הכל תלוי ביחס שלכם לכסף, ולגביית תשלום עבור שירות או מוצר. אם הכסף הוא נושא רגיש וכאוב אצלכם, לא תרצו לגרום כאב לחבריכם ולמשפחתכם, ותעדיפו להשאיר אותם מחוץ לתחום הכלכלי. אם הכסף הוא נושא משמח, נעים, לא כאוב, ובתוך כך גם גביית תשלום היא עניין “פתור” אצלכם ולא משהו בעייתי, הרי שתרצו לשתף בתחום הכלכלי המשמח את האנשים הקרובים לכם. מטבע הדברים, גם הרגישויות והמריבות לא יהיו כל כך בעייתיים, כי הנושא הכספי כולו לא רגיש ולא מעורר מריבה אצלכם בפנים.

כל זה קשור כמובן ליכולת לראות את הצד השני, אבל לא פחות מזה – לראות גם את הצד שלך, ולדעת להפריד ביניהם בצורה נכונה. עד כאן על קצה המזלג, רק כדי לתת תמונה ראשונית במה מדובר.

ג. התורה אוהבת עסקים, עסקים גורמים לכבוד הדדי

אנו רגילים לחשוב שהתורה אוהבת חסד, ואילו עסקים – הם רק דיעבד. זה שהתורה אוהבת חסד זה ודאי נכון, אבל לגבי עסקים – זה לא מדויק כל כך. הנה כמה נקודות שיאירו את הנושא הזה ממבט אחר:

א. הנושא המורכב ביותר והנחשב ביותר בתורה הוא – חושן משפט. זה הנושא שבו עוסקים תלמידי החכמים הגדולים ביותר בעם ישראל, הדיינים. הנושא הזה עוסק בדיני ממונות. כלומר, התורה החשיבה מאד את דיני הממונות והקדישה להם חלק ניכר מהעיסוק בה. האם זה מתאים לנושא שיש למעט בו?

ב. הרמב”ם מונה 8 מעלות בצדקה. הגבוהה שבהן – להעמיד את העני על רגליו באופן עצמאי, כך שיתפרנס מיגיע כפיו. מדוע? לא עדיף שיקבל צדקה? כך הוא חי לכתחילה, בלי עסקים! כמובן, כל בר דעת מבין שלא זו דעת התורה. התורה רצתה שנתפרנס מיגיע כפינו, כלומר שנעשה עסקים [ולצורך העניין הזה, גם שכיר עושה עסק, בכך שהוא משכיר את זמנו תמורת ממון ולא בהתנדבות].

ג. בהמשך לנקודה הקודמת, כאשר אנו נמנעים מגביית תשלום עבור שירותנו, אנחנו בעצם מתייחסים לצד השני כאל קבצן: הוא לא יכול לשלם עבור מה שהוא צורך, לכן ניתן לו בהנחה או בחינם. אם נגבה תשלום מלא, בעצם נכבד את הצד השני הרבה יותר, ו”כמים הפנים לפנים” – זה גם היחס שנזכה לו ממנו. כך למעשה כשהצדקה הופכת להיות דרך חיים היא מקלקלת את השורה, וגורמת לפחות כבוד איש לרעהו, וממילא גם לפחות חיבור זה לזה. חשוב להדגיש שהצדקה היא מעלה גדולה מאד, אבל “המבזבז אל יבזבז יותר מחומש”, ובארבע החמישיות צריך לנהוג לפי הדין, כמו בעסקים. כך גם ביחס שלנו למציאות – הרוב צריך להיות לפי כללי עולם העסקים, והמיעוט לפי הצדקה. מי שלא יתן צדקה הוא כמובן מחטיא את הכוונה מאד, אבל כך גם מי שהופך את הצדקה לדרך החיים היחידה.

ד. העסק הוא חלק מהחיים, ולכן צריך להתאים לאורח החיים

יש מי שחושב שנכון לחיות במעין “פיצול אישיות”. בבית אדם אחד, בעסק אדם אחר. ככלל, זה לא דבר בריא ולא טוב. הרבה יותר טוב לאדם להיות אדם אחד, הנוהג לפי אותם כללים בבית כמו בעסק. כמובן, אין דומה מה שעושים עם משפחה למה שעושים עם חברים ולמה שעושים עם זרים. אבל העקרונות הבסיסיים דומים, ולפיהם כדאי לנהוג.

דבר נוסף שקשור לזה: השאיפות האישיות של האדם, שטוב לו מאד שישאף להרבה, צריכות לשקף את מכלול חייו. מי ששואף להרבה יכול לשאוף להרבה כסף – אבל גם למשפחה גדולה, להרבה לימוד תורה, להרבה מצוות, להרבה זמן עם משפחתו וילדיו. אחרת השאיפה להרבה לא מאוזנת.

אלו העקרונות שעליהם נשען הליווי העסקי היהודי -החסידי, כפי שאני מבין אותו.

יהדות זה יפה, אבל כאן מדברים עסקים. מה הרקע המקצועי שלך?

אחד המאפיינים הבולטים של הליווי שלנו הוא  שיש בו שילוב מיוחד בין התפיסה התורנית והערכית לבין עבודה עם כלים מקצועיים מאד.

הרקע המקצועי נשען על חמש עשרה שנות ניסיון בניהול כללי, ניהול פרויקטים וניהול משאבי אנוש, תואר שני במנהל עסקים, הכשרה כמנטור ומלווה עסקי, מגשר מקצועי, לימוד מעמיק של תחום השיווק והמכירות אצל מיטב המורים בארץ.

מעבר לכך, ליוויתי ועבדתי עם כמאתיים עסקים שונים בשנים האחרונות, בהן הליווי העסקי הוא עיסוקי המרכזי והיחיד.

הכלים המקצועיים עברו בירור, ליטוש והתאמה לעולם הרוחני בו גדלתי ובו אני חי עד היום, בהנחיית והשראת רבותי. התוצר המוגמר בא לידי ביטוי בעבודה המעשית בשטח – ליווי עסקי עם כלים מקצועיים, מתוך תפיסה תורנית – חסידית.

גם היועצים האחרים שעובדים איתנו הם בעלי ניסיון מעשי רב ויכולות מוכחות, בתחומים השונים עליהם הם אמונים.

למי זה מתאים?

א. למי שמתחבר לעקרונות

הליווי העסקי מהסוג הזה מתאים בראש ובראשונה למי שמתחבר לעקרונות שהצגנו כאן. בדרך כלל אלו יהודים בעלי אורח חיים חרדי או דתי, שחשוב להם לפעול בעסק על פי האמונה והתורה, גם באופן פנימי ולא רק באופן טכני.

ב. למי שרוצה להתקדם

מעבר לזה, כמובן – הליווי עוסק בצמיחה, בעליית שלב בעסק, בהליכה קדימה. מי שמרוצה ממצבו הנוכחי – יבורך מפי עליון, ואין כל צורך שיקח ליווי. הליווי נועד למי שרוצה ללכת הלאה, אם זה משלב של הכנסות מעטות לשלב של קבלת שכר ראוי, או משלב של פרנסה בכבוד לשלב של יכולת לצבור לעתיד.

לפעמים העזרה היא בהפיכת העסק מעסק שצמח בצורה לא מאורגנת ["מתנהל כמו שטיבל"] לעסק מסודר ויציב, עם שליטה מלאה ובקרה טובה, לפעמים זה להסדיר את מערכת היחסים בין שותפים או בין הנהלה לעובדים, בפרט בעסקים משפחתיים או חצי משפחתיים, ועוד ועוד. כל אלו מטרות המתאימות לליווי העסקי.

ג. לאיזה גודל של עסק?

ליווי עסקי הוא תהליך עוצמתי מאד, עם יכולת להצעיד את העסק קדימה בצורה לא סטנדרטית. מנגד, הוא איננו תהליך זול. העלות שלו היא אלפי שקלים בחודש, והוא אורך תקופה לא קצרה – החל מחצי שנה וכלה בשנתיים ויותר.

הליווי מגיע לשיא יכולותיו דווקא בעסקים שכבר גדלו קצת, מעסיקים כבר מספר עובדים, ויש להם יכולות פעולה יותר רחבות.

עם זאת, עסק קטן שרוצה לצמוח משמעותית, יתכן שיחליט להשקיע את מאמציו בליווי עסקי, כדי לראות פירות לתקופה ארוכה.

עסק גדול, עם עשרות עובדים – יצטרך פתרון מותאם אישית.

הערה חשובה: אם אתה בעל עסק קטן מאד או רק מתחיל, יתכן שהאופציה הטובה יותר עבורך תהיה השתתפות בסדנה, מסוג שאנו מעבירים מדי פעם, סדנת זינוק בעליה. כאן העלויות נמוכות משמעותית, והתועלת ממנה גדולה מאד. לעסק גדול יותר היא לא תהווה פתרון, אבל לעסקים קטנים – פעמים רבות שהיא תתן מענה שיוכל לעזור להם להתקדם שלב אחד הלאה.

ד. לאיזה סוג של עסק הליווי מתאים?

עקרונית – לכל סוג. כך גם בפועל: בין לקוחותינו ישנם אנשים מענפי הייצור [בניה, נגרות, מסגרות ועוד], סוחרים מענפים שונים [טקסטיל, תכשיטים, טמבור, חומרי בנין ועוד], נותני שירותים [גרפיקאים, יועצי מס, מו"לים, יועצים ועוד], ולמעשה אין כמעט הגבלה על תחומי העיסוק.

ההגבלה העיקרית היא זו שהוזכרה בסעיף הראשון – בעל העסק צריך להאמין ולרצות ליישם את העקרונות שעליהם מושתת הליווי, אחרת זה לא יעבוד.

מעבר לכך, כאשר מדובר בארגונים קצת יותר גדולים [20-25 עובדים ומעלה] יש צורך בפתרונות נוספים ובתהליכים יותר מורכבים.

ה. באיזה תחום בעסק הליווי העסקי שלנו מטפל?

הליווי שלנו מטפל בבעיות שלכם, או בתחומי הצמיחה שאתם רוצים לפתח. לכן הוא מגוון, ומטפל בתחומים השונים שקיימים בעסק.

אנחנו לא באים עם סדר יום משלנו, אלא קשובים לסדר היום שלכם, ולמה שאתם רוצים לשנות בעסק – יחד עם תהליך אבחון מעמיק, שמאפשר לכם ולנו להבין מהם הדברים החשובים לכם והדחופים ביותר עבורכם ועבור העסק שלכם.

כיוון שאין מי שמומחה לכל התחומים, אנחנו נעזרים ביועצים מומחים לתחומים שונים: אסטרטגיה, ניתוח כלכלי, מימון בנקאי וחוץ בנקאי ופריסת הלוואות, לוגיסטיקה, שיווק, מכירות ויעוץ ארגוני.

בכל תהליכי הליווי, החלק שלנו יכלול – מעבר לתחומים הספציפיים הנדרשים –  גם סנכרון בין כל תחומי העסק, התאמה של העסק ושל תהליכי הצמיחה והליווי לבעל העסק ברמה האישית וניווט של התהליכים כך שיביאו ברכה בע”ה לבעלי העסק.

אחרון אחרון חביב – איך עובדים אתנו?

אם אתם שוקלים ליווי, אתם מוזמנים לפנות ולהתייעץ איתי, אם אכן זה מתאים. 

אפשר לשלוח מייל דרך האתר או להתקשר: 052-8903995.

שומעים עלינו פעם ראשונה?

אם כן, מומלץ להירשם בתיבת ההרשמה משמאל, לקבל חינם את המדריך השלם להפניות וכן טיפים ומאמרים נוספים. אתם מוזמנים גם לשוטט באתר ולהיחשף לתכנים החינמיים השונים. כך תוכלו להתרשם ולהכיר ללא התחייבות כלשהי. 

נשמח לעמוד לשירותכם!

יהושע 

תגובה אחת “ליווי עסקי? יהודי-חסידי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>