עודף עבודה זה כמו עודף משקל – המבשר טור מס' 24

"הייתה לי השנה עבודה ש"התפקששה", ובגללה נתקעו עוד שלש עבודות אחרות". כך סיפר לי פרוייקטור בתחום הבניה, שהתייעץ איתי לגבי תכנית עבודה לשנה הבאה. "עשיתי שני פרויקטים במקביל, ואחריהם עוד שניים במקביל. אחד מהזוג הראשון היה פרויקט מורכב שלא עשיתי כמוהו בעבר ולכן טעיתי בתימחור, ובמקביל – הייתה לי שם בעיה עם שני עובדים שעזבו בבת אחת ולקח לי זמן להכשיר אחרים. כך שעבודה אחת שנתקעה גרמה לי לעיכובים בכל השלש האחרות".

ואולי, שאלתי אותו, אולי הבעיה הייתה שלקחת שתי עבודות במקביל – כשלפני כן היית רגיל לקחת רק עבודה אחת בכל רגע נתון? לא, הוא ענה. לא נראה לי. הרי הבעיות לא היו קשורות לזה שהיו שני פרויקטים מקבילים. גם אם הייתי לוקח פרויקט אחד, והייתי טועה בתמחור ושני עובדים היו עוזבים – הייתי בבעיה.

מה אתם אומרים? מי צודק בויכוח, אני או הוא? עד כמה לקיחת שני פרויקטים במקביל היא הבעיה המשמעותית, ועד כמה הבעיות האחרות?

לי ברור, שהגדלת היקף העבודה כאשר לא מוכנים לכך, היא הבעיה. במובן הזה, היקף העבודה הוא כמו היקף הבטן, במבט רפואי. מדוע הרופאים נותנים היום דגש כל כך חזק על ירידה במשקל, בכל בעיה רפואית שישנה? הסיבה היא גם שעודף משקל יכול להוות בעיה בפני עצמו, כאשר הוא עודף משקל גבוה מאד. אבל הסיבה העיקרית היא שגם כאשר עודף המשקל לבדו איננו מסכן את הגוף, הוא עדיין מכביד על כל המערכות, ומגביר את הסכנה הנובעת מכל מחלה אחרת. כמו מהירות גבוהה בנהיגה. אם הכל בסדר – אז הכל בסדר. אבל ברגע שיש סטיה קטנה מהכביש, המהירות הגבוהה יכולה להפוך את התאונה לקטלנית.

זה אותו הדבר כשמדברים על היקף עבודה. יתכן שבאופן תיאורטי אותו פרויקטור מסוגל להתמודד עם שני פרויקטים במקביל. אבל ברגע שיש תקלה, היכולת הניהולית שלו נאלצת להתמודד עם עומס נוסף, ואין לו את האפשרות הזו. אם הוא היה עובד רק על פרויקט אחד, הרי שהוא היה מתמודד עם התקלות שקרו בצורה הרבה יותר טובה, מגלה אותן ומתייחס אליהן הרבה יותר מוקדם, ומוצא פתרונות מהירים ומתאימים יותר. אבל כאשר הוא צריך להמשיך לנהל פרויקט נוסף באותו הזמן, הוא לא יכול להתפנות לעשות מה שהוא צריך בשביל הפרויקט שמתחיל לצלוע.

לפני שבועיים כתבתי כאן על פיטורי לקוחות. כמו תמיד, היו שהרימו גבה למקרא הדברים. מה אכפת לך, שאלו, שהלקוחות נשארים? הרי אם הייתי יכול לגייס לקוחות אחרים במקומם, כבר הייתי עושה זאת, אז למה לפטר לקוח? כמובן, גם במאמר הקודם הסברתי את הסיבה. אבל כעת אפשר להזכיר גם את העומס על המערכת, או על בעל העסק, כסיבה נוספת. אם לא תהיה עסוק בלקוחות שלא באמת עוזרים לך – תוכל לטפל ביעילות הרבה יותר גבוהה בגיוס לקוחות נוספים, או בייעול העסק.

כשיש עומס עבודה, אנחנו רגילים לומר – טוב שיש עבודה. זה באמת נכון, אבל כדאי לבדוק אם אכן אנחנו עובדים בהיקף שנכון לנו, ובדרך שתביא לנו את התוצאות הטובות ביותר.

דילוג לתוכן