10 תובנות מניהול הקמפיין של ביבי נתניהו – לעסק שלך [ועוד כמה שלא]

“היה פה מניין? היו הרבה אנשים? אך, ידעתי שאסור לי לדבר פוליטיקה… הנה בגלל זה הפסדתי מנין שלם!” הציטוט הזה ככתבו וכלשונו מגיע מפיו של…

 שנורער מתנשם ומתנשף שזה עתה עלה לקומה השניה של בית כנסת ירושלמי, רק כדי לגלות שהוא פספס הזדמנות.

 הוא לא לבד – כמה שעות הלכו לאיבוד בעסק שלך בגלל הבחירות? שעות שלך ו/או של העובדים. ואני לא מדבר על הדיבורים שבאמת היו נצרכים. רק על אלו שאתם מרגישים לגביהם כמו השנורער ההוא.

 אז אם כבר משקיעים זמן, אולי גם נוציא מזה קצת תועלת?

 

כמי שמתעסק לא מעט גם באסטרטגיה וגם בשיווק, עקבתי בעניין רב אחרי הבחירות ושאלתי את עצמי כל הזמן – מה אפשר ללמוד מכאן?

ובמיוחד מהקמפיין של ראש הממשלה, שהוכיח שוב שהוא יודע לעשות את העבודה יותר טוב מכל אחד אחר בשטח.

אז עברתי על הדיווחים מן הקמפיין, והוצאתי עבורכם עשרה דברים שעשו למר נתניהו את הקמפיין למוצלח – לפי דעת האנשים שלו, כאלו שאתם יכולים וצריכים לאמץ גם בעסק שלכם. ועל הדרך – עוד כמה, שאולי עזרו לו – אבל פחות מומלצים אצלכם.

בבקשה:

1.     לא להיבהל מתנאי שטח קשים

נתניהו הגיע לקמפיין כשבעורפו נושפים כתבי אישום, שנראה שמערכת המשפט להוטה לממש אותם, והתקשורת מתכוונת להשתמש בהם בכל הכח. הוא לא נבהל. הוא לא החביא את זה.  ההיפך, הוא הפך את עצמו לסלע שעליו נשען כל הקמפיין, וחתר בכל הכח לנצחון.

מסקנה: גם אם אתה מרגיש שהשטח שלך קשה – אל תוותר. לך עד הסוף.

2.     תכנון קפדני

הקמפיין היה מתוכנן מראש. היו בו שלשה שלבים: שלב ההתמודדות עם כתבי האישום, עד שהיועץ פרסם המלצה; השלב המדיני – עם אייפא”ק, טראמפ והגולן ופוטין; ושלב הגעוואלד – בשבוע האחרון. העקרונות היו מתוכננים, הביצוע – לפי תנאי השטח. אבל הייתה תכנית מפורטת. לא השאירו דבר שלא היו צריכים להשאיר ליד המקרה.

מסקנה: צריך לתכנן מראש ככל שניתן. לא שלא יהיו דברים לא צפויים, אבל כשיש תכנית – אפשר להגיב אליהם אחרת.

3.     הצמדות לתכנון גם כשקורים דברים לא צפויים

הטיל על משמרות לא היה מתוכנן, וכמעט טרף את הקלפים. אבל הם עשו את המינימום כדי להגיב, והמשיכו בקמפיין כרגיל. ככה הצליח נתניהו לייצר סדר יום כמו שהוא רצה ולא להגרר למה שקורה, שלא תמיד הוא לטובתו.

מסקנה: כשהכל בוער זה לא זמן טוב לסטות מהתכנית. שיקול הדעת שלך לא במיטבו. עדיף להצמד לתכנית ככל האפשר, להגיב הכי פחות, ולהחזיר את היוזמה אליך – בדיוק לפי התכנית.

4.     ירידה לפרטים

מי שעבד לצד נתניהו מספר על ירידה קפדנית שלו לפרטים. כמעט שום דבר לא יצא בלי אישורו. היו, בשעות העומס, גם כאלו. אבל את הרוב הוא ראה.

מסקנה: אל תהיה “מנהל בגדול”. תתעניין בפרטים הקטנים, הם עושים את ההבדל.

5.     השקעה במסרים פשוטים בלי הפקות מרהיבות

הליכוד הוציא סרטונים מאד פשוטים. לא הושקע כסף בגימיקים מורכבים או בהפקות יקרות. אבל המסרים היו קליטים ופשוטים, וחזרו על עצמם. זה איפשר להם להוציא מאות סרטונים – מדברים על 500 סרטונים! – בתקופה קצרה מאד, ולשטוף את הקהל במסרים מאד מדוייקים, שהפקות ייחודיות פשוט לא היו מאפשרות. “לא חיפשנו קריאייטיב”, אומר גורם בקמפיין, “חיפשנו לייצר תעמולה. יש הבדל גדול בין שני המונחים הללו. לא רצינו שום דבר מורכב, שום דבר מצחיק או מתוחכם. מסרים פשוטים מאוד שישטפו הכל”.

מסקנה: תשקיעו במסר יותר מאשר בקריאייטיב. מסרים בהירים וקליטים יעשו את העבודה היטב ויאפשרו לכם להפיק יותר מאותו תקציב או זמן.

6.     מסרים חדים בשפה ברורה

“השמאל לוחץ על היועץ”, “הם לא יחליטו” [עם תמונות הפרשנים הבכירים בתקשורת], “שלטון הימין בסכנה” – מסרים פשוטים וברורים. וזה עבד.

מסקנה: חפשו איך לומר את מה שיש לכם לומר בשפה הכי פשוטה ובהירה. מה המסר שבאמת יביא את האנשים אליכם, תכל’ס? רדו מהשפה הגבוהה.

7.     היכרות מעולה עם השטח

הצוות של נתניהו לא כלל כמעט שום שם בכיר, יועץ יקר וכדו’. בעיקר חבר’ה צעירים, שמבינים היטב את השטח שבו הם עובדים. כך הם יכלו “לנגן” על הקהל שלהם בדיוק הכי גבוה. היו גם סוקרים מומחים [גם מארה"ב, כמיטב המסורת של הקמפיינים כבר שנים רבות], שהנחו עבודת סקר מתמדת בקרב הקהל.

מסקנה: תשקיעו בהיכרות עמוקה עם הקהל, זה יותר משמעותי משמות גדולים. ואל תניחו שאתם כבר מכירים את הקהל – תמשיכו ללמוד ולהכיר אותו כל הזמן עוד ועוד.

8.     ישיבת עבודה יומית – אווירת חדר מלחמה

העבודה התחילה בישיבה רבת משתתפים כל בוקר. זה הכניס אווירה של מלחמה, של עבודה, של ריצה קדימה. אין זמן ואין נחת.

מסקנה: כשאתם מנהלים קמפיין, תכניסו את עצמכם ללחץ עבודה. עם עוד אנשים, עם התחייבויות, לא להיות רגועים – לדחוף קדימה.

9.     לעבוד עד השניה האחרונה כאילו מפסידים

גם כשהסקרים הפנימיים שלהם הראו את ההצלחה, האווירה ששודרה היתה של פאניקה. זה יצר אווירת עבודה קשה עד השניה האחרונה, והיה שווה כנראה כמה מנדטים.

מסקנה: בקמפיין מוכרים במרץ עד הרגע האחרון. גם בקמפיינים עסקיים שעשיתי או השתתפתי בהם, השבוע האחרון והיום האחרון היו שווים לפעמים את כל הקמפיין. לדחוף בכל הכח – עד הסוף ממש.

10. המדיה הפרטית לוקחת בגדול!

כלי התקשורת היו כרגיל נגדו. אבל נתניהו עבד מעל הראש שלהם – בפייסבוק, בסמסים, בדיוור ישיר, בכלים שהיו לו להגיע ישירות לקהל בלי מתווכים. וזה עבד גם בפעם הקודמת, ועוד יותר בפעם הזו.

מסקנה: אל תוותרו על המדיה הפרטית שלכם! על הדרך שלכם להגיע לקהל שלכם בלי מתווכים. במייל, בווטצאפ, בדואר, בכנסים, בהרצאות, בכל דרך שבה אתם יכולים להפגש עם הקהל. זו הדרך הכי יעילה לתקשר איתו, ותקשורת עם הקהל פירושה מכירות.

ועוד כמה שלא…

יש עוד כמה דברים שנתניהו עשה בקמפיין הזה. אולי הם הועילו לו, ואולי לא – קשה לי לומר. אבל עוד יותר קשה לי להביא אותם כאן עם המלצות להעתיק אליכם. הקיטוב [שבעיקרון הוא מצוין שיווקית. אבל הייתי מעדיף בלי להשמיץ וללכלך. רק להתמקד במסרים שמתאימים לקהל שלך, גם אם הם ממש לא מתאימים למישהו אחר. לא צריך להיות נחמדים לכולם. אבל, גם לא ללכלך]. הירידה נמוך. התקציב הענק [להם היה. לכם לא בטוח שיש]. לא השאירו את השטח ליריב לשניה [גם זה לא בטוח נכון לעסק – בבחירות זה או אנחנו או הם. בעסק הרבה פעמים יש מקום לכולם]. ויש עוד קצת.

אבל גם בלי כל אלו, עשרת התובנות שהבאתי למעלה הן תובנות שיכולות להרים ולקדם כל קמפיין שיווקי שתעשו.

שיהיה בהצלחה!!

יהושע

שימו לב: המקור של כל הציטוטים בפוסט ושל רוב התובנות הוא כאן במאמר הזה, שמתעד בצורה מקיפה ומרתקת את העבודה בקמפיין של נתניהו.